Cuda jogi

Odkąd prowadzę zajęcia, staram się dzielić wiedzą w taki sposób, by po każdej sesji ze mną, uczestniczka/uczestnik nabierał/a spokojnej pewności, że może ćwiczyć proste asany w domu i bez niczyjej pomocy. Joga zaczyna działać w naszym życiu, kiedy uczynimy z niej łatwo dostępną, codzienną praktykę. Naprawdę, już 10-15 minut ćwiczeń dziennie i drugie tyle medytacji mogą sprawić cuda. Wiem to z doświadczenia. Jakie to cuda?

  • Żegnaj bólu pleców.
  • Żegnaj bezsenności.
  • Żegnaj chroniczne zmęczenie.
  • Witaj lepszy śnie.
  • Witaj lepszy seksie.
  • Witaj energio do pracy i zabawy.
  • Witaj ładniejsza sylwetko.
  • Witaj spokoju w obliczu stresu.
  • Witaj cierpliwości do ludzi i zdarzeń.
  • Witajcie lepsze relacje z ludźmi.
  • Witaj uśmiechu.

 

Jogini, u których uczę się w Azji, na każdym kroku podkreślają, że kiedy robi się trudno, koniecznie trzeba rozjaśnić twarz. Właśnie wtedy. Dziewczyny i dojrzałe kobiety, które ze mną podróżują i spotykają moich mistrzów na zajęciach z jogi, zaczynają swoją z nimi przygodę poważne, a czasem nawet spięte. Po dwóch sesjach ich twarze się rozluźniają, po trzech – w oczach pojawiają się radosne błyski. Podczas ćwiczeń słowo „smile” – „uśmiechaj się”, pada dziesiątki razy. Uczestniczki, które miały wcześniej okazję ćwiczyć w Polsce, zauważają, że to dla nich nowość. Okazuje się, że choć bywają zaawansowane w jogowych wygibasach, to w dziedzinie radości z ćwiczenia, i radości w ogóle, czują się jak nowicjuszki. Głębokie oddychanie z uśmiechem na twarzy, kiedy ciało poddawane jest wysiłkowi, okazuje się dla wielu z nich kluczem do zupełnie nowych drzwi w ich wewnętrznym świecie. Za nimi znajduje się przestrzeń, w której poczucie szczęścia jest naszą osobistą decyzją: jest trudno, ale jestem uśmiechnięta, bo ja tak chcę! Zdarza się, że proste odkrycie tej podstawowej w jodze techniki wywołuje głębokie wzruszenie, a nawet łzy.

 

paulinamlynarska.pl

 

Wiele osób sądzi, że joga jest trudna i wymaga niezwykłej giętkości ciała. Nic bardziej mylnego. Ćwiczenia fizyczne są tylko jednym z jej elementów. Wcale nie najważniejszym. Najważniejszy jest nasz stan ducha i pozytywne nastawienie. Zaraz potem – oddech, który wiąże nas z tu i teraz, wszak nikt nie planuje oddychania, ani go nie wspomina! Kiedy więc słyszysz to cholerne i tak trudne do ogarnięcia przez człowieka Zachodu „bądź tu i teraz” – to właśnie o tym mowa. Wdech–wydech. Tu–teraz. Dlatego to właśnie na oddechu koncentrujemy się w medytacji i relaksacji. Daj sobie 2-3 minuty dziennie na głębokie pooddychanie w ciszy, przy rozluźnionych mięśniach, z uśmiechem na twarzy, bez podejmowania żadnej z kotłujących się w Twojej głowie myśli, a już ćwiczysz jogę! Oddech sprawia, że dostarczamy ciału cenną energię i tlen, uśmiech „ciągnie” cały Twój nastrój w górę. Ludzie Zachodu nie są szczególnie pokorni, dlatego lubią przy takich okazjach powtarzać: „Ale mnie teraz jest ciężko! I co, mam zęby suszyć?” albo „A co ja się będę śmiać jak głupi do sera?”. A tak. Właśnie tak. Kiedy odpuścisz swoje uprzedzenia i na chwilę zajmiesz się tylko oddychaniem i uśmiechaniem – spadnie ci ciśnienie, a w głowie być może pojawią się mądrzejsze, mniej podkręcone emocjami myśli. Masz na to słowo moje i wszystkich moich nauczycieli razem wziętych. A to mądrzy, starzy jogini. Wiedzą, co mówią.

 

Kiedy opowiadam w Polsce o mojej przygodzie z jogą, wiele osób pyta jakiż to jej rodzaj praktykuję. Te same pytania padają ze strony uczestniczek moich warsztatów. I ja pytałam o to swoich mistrzów na początku drogi. A oni nie mogli nadziwić, że nam, białasom z Zachodu, tak bardzo trzeba metek i didaskaliów. „Joga to joga!”. Istnieje wiele tysięcy, może nawet miliony, asan, czyli pozycji ciała, jakie można praktykować. Nie sposób ich wszystkich wykonać w ciągu jednego życia. Co bardziej charyzmatyczni i pomysłowi nauczyciele stworzyli własne szkoły i rozwinęli w nich doskonałość. Możesz zapisać się na dowolny kurs i owinąć sobie nogi wokół talii, jednak jeśli nie będzie w tym uśmiechu, luzu i dobroci dla swojego ciała, to będzie tylko gimnastyka. To tak jak z miłością. Dobrze wiemy czym różni się seks dla sportu od seksu z odwzajemnionym uczuciem. Tego po prostu nie da się porównać. Joga jest aktem miłości do własnej osoby. Daje nam też niezależność, bo utrzymuje ciało i psychikę w dobrej kondycji. Buduje również poczucie mocy w ciele. A kiedy jest moc – świat stoi przed nami otworem.

 

Joga, jeżeli nie ograniczymy się tylko do asan, jest praktyką o charakterze duchowym i etyczno-moralnym. Jej główne założenia to tzw. Jamy, regulujące nasze relacje z otoczeniem:

  • ahimsa (niekrzywdzenie),
  • satya (prawda),
  • asteya (niekradnięcie),
  • brahmacarya (wstrzemięźliwość, oddanie wyższej istocie),
  • aparigraha (nieposiadanie, wolność od chciwości),

 

oraz Nijamy, które dotyczą naszej relacji z samym sobą, z naszymi sposobami reagowania, emocjami:

  • śauca (czystość),
  • santośa (zadowolenie),
  • tapas (umiar),
  • svadhyaya (samopoznanie),
  • iśvarapranidhana (poddanie się wyższej istocie).

 

Linia pozioma szara

 

  • Jestem medytującą agnostyczką, która uwielbia śpiewać mantry i medytować. W jodze dostrzegam włączającą, pełną otwartości i tolerancji, ścieżkę rozwoju.
  • Nie mam uprawnień do nauczania ciężarnych kobiet, dzieci i seniorów.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies. Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności